Valkompass medelst svart låda

Efter att ha blivit uppmärksammad av andraSvenska Dagbladets valkompass med i vissa avseenden uppenbart mycket tveksamt resultat skulle jag bara vilja komma med en liten kommentar:

Svd skriver på sin blogg att:

Kompassen är utvecklad av TT Spektra, ett dotterföretag till nyhetsbyrån TT. De i sin tur har tagit hjälp av statsvetarna Christer Isaksson, Stig-Björn Ljunggren och Tommy Möller för att utforma frågorna och vikta resultatet.

Efter att ha varit i kontakt med TT Spektra (scrolla ner till ”valkompass”) fick jag bekräftat vad jag misstänkte. Det hela är en så kallad svart låda; hur dina svar på frågorna (input) behandlas för att beräkna fram till ett ett svar till dig (output) om hur mycket du sympatiserar med de olika partierna är hemligt!

(visserligen går det möjligen att använda omvänd ingenjörskonst men har inte så mycket med saken i sig att göra…

uppdatering:redan samma eftermiddag visar det sig att en sådan beräkning medelst program vara gjord, och…its so wrong, on som many levels; om den stämmer är det flertalet saker som var nyheter för mig som varit med i pp i snart 4,5 år; tydligen är vi för tobinskatt, för alokoholmonopolet. De två var väl de två mest iögonfallande även om det fanns fler som man reagerade ”hur tänkte dom nu?”. Personligen tror jag att jag valde att vara sympatisör på den ena och emot på den andra, men att vi som parti tagit ställning var nytt för mig, tillbaka till partiprogrammet! allvarligt skulle jag nog kunna ranta loss rejält här, men in och läs Jespers inlägg och kommentarsdiskussion istället…)

Om man tar svartlådemekaniken till sin spets skulle man kunna ställa ett 20-talet frågor och sen helt oavsett vad personen svarat helt frankt ge svaret:
Du sympatiserar med 100% med SocialModeraterna, det Liberala Arbetarpartiet

Nåja, nu är resultatet i de allra, allra flesta fall säkerligen väldigt bra, men uppenbart inte så att alla tycker att det är så i alla aspekter.
Dessutom måste man fråga sig om svartlådemekaniken är rimlig ur rent principiellt synvinkel. För var den principen säger är; ”Lita på oss!” och även om jag och de flesta med mig gör det i många fall, så knappast så i alla fall, särskilt inte efter det här.

9 Responses to Valkompass medelst svart låda

  1. 01001000011000010110111001101011 skriver:

    Jag fick ”Du har svarat ‘Vet ej’ 5 gånger…”

    Jag kan mycket väl tänka mig att strunta i merparten av frågorna och ändå inte tveka inför att rösta på PP. Verkar mycket oseriöst!

  2. Oldtimer skriver:

    Dels fick jag inte lov att svara ”Vet ej” på fler än fyra frågor, för då blir man diskad. Det är dåligt.

    När jag sedan ansträngde mig för att svara piratmässigt på varenda fråga och dessutom kryssa buggning och nerladdning på slutet, så fick jag PP på absolut lägsta poäng (17,6%).

    Det här är ju ett rent propagandanummer. Ingen lär ju få PP i topp på det här.

  3. Fredrik skriver:

    Det är klart att de inte vill berätta hur den fungerar eftersom det skulle vara svårt att ta betalt för något så uselt och simpelt om kunderna fattade vad de betalda för.

    För varje fråga tilldelas en poäng per parti som matchar ditt val och sen summerar man allt plus någon liten viktigt för frågorna som var viktig. Typ. Och utöver koden så är det lite ”representativa” frågor (som verkligen kan ifrågasättas).

    Skulle inte någon kunna knacka ihop en liten fin kodsnutt som man kan konfigurera med lite frågor, partier och poäng? Det skulle väl vara kul med massor av såna på varenda blogg som man kan ratta som man vill. Man kan till och med ha en officiell på PPs hemsida som alltid svarar 100% PP och 0 resten bara för skoj.
    Och jag skulle vilja göra det själv men jag hinner inte eftersom jag har ett system som är sänkt av en otrevlig bugg som måste fixas istället för att jag sitter här och roar mig. Oops, nu kommer chefen.

  4. Jens skriver:

    Det enklaste vore väl om Piratpartiets partiledare gjorde testet, sen kan man avfärda testet som vilseledande.

  5. Det har jag gjort. Flera gånger. Piratpartiet kommer nästan alltid sist.

  6. Niklas A skriver:

    @ Rick Falkvinge
    Men då får väl ert parti uttrycka fler opinioner i olika frågor så att det ger utslag på testet. Det är därför PP inte gör avtryck eftersom ni har 3 frågor (jag vet att ni tycker att det berör så mycket mer)och resten låter ni det block som ”köper” er besluta om. Det blir väl ungefär som ”syns man inte så finns man inte”.

  7. Jesper Räf skriver:

    Nå, numera är lådan grå istället. :) Ha det gott.

  8. Björn Odlund skriver:

    Uppdaterat med länk till Jespers intressanta sifferexercis :)

  9. sales training program – uncover 4 fast secrets to amplify your training Program in sales

    Valkompass medelst svart låda | Björn Odlund, pirat

Lämna en kommentar